Kamis, 19 November 2015

Sage membantu - Haram?

Sage membantu - Haram?

Saya telah menghabiskan banyak masa di 'Bersih baru-baru ini saya terjumpa cerita tentang negeri-negeri dan majlis perbandaran bergegas untuk mengharamkan "Salvia". Apa yang mereka bimbang tentang adalah divinorum Salvia, yang Spesies Sage yang agak hallucenogenic. Malangnya, ramai daripada bil hanya menyatakan "Salvia" - seluruh Genus, yang bermakna mereka akan membuang bayi dengan air mandi - yang akan membuat ia haram untuk digunakan bijaksana dalam ayam belanda anda pemadat di Kesyukuran!

Jadi, itu membuat saya berfikir tentang jenis Sage dan apa yang mereka baik untuk. Kedua-dua yang paling banyak tahu ialah:

Officinalis Salvia (Sage Biasa) adalah secara perubatan yang hebat, dan juga dalam resipi inti anda. Ia sangat pengeringan begitu juga berguna untuk membantu menghentikan pendarahan, atau mengeringkan susu ibu apabila dia bercerai susu kanak-kanak. Ia membantu membawa demam ke bawah dan digunakan dalam minuman keras untuk membantu sakit tekak, laryngitis dan tonsillitis. Ia dikenali sebagai herba tonik dan masih digunakan dalam spread roti di bahagian Itali sebagai satu cara untuk mengekalkan kesihatan (lazat, juga). Sage mempunyai ciri-ciri antibakteria dan digunakan sehingga ke hari ini di beberapa "semula jadi" ubat kumur dan ubat gigi untuk memerangi gingivitis. (Walaupun saya tidak akan menyokong ia lebih saranan doktor gigi anda, menggosok daun segar pada gigi anda bukan sahaja akan bersih tetapi memutihkan mereka.) Saya menggunakan beberapa titik minyak pati Sage dalam serbuk gigi saya. Menggunakan daun atau hanya bahagian atas tanah keseluruhan tumbuhan untuk membuat rendaman di. Anda boleh menggunakan minyak pati dengan berhati-hati secara luaran (dan seperti semua minyak pati, mencairkan pertama).

Sclarea Salvia (Clary Sage) mempunyai bau yang indah - hampir sama dengan Lavender. Pada suatu masa dahulu, penyerapan benih Clary Sage telah digunakan untuk "membersihkan penglihatan" (mungkin jangkitan mata sejenis). Satu penyerapan mabuk untuk membantu masalah penghadaman. Saya telah mendapati minyak pati yang berguna dalam campuran aromaterapi direka untuk menenangkan seseorang yang sedang mengalami ketegangan saraf.

Semua Sages mengandungi thujone, yang telah diketahui boleh menyebabkan sawan dan kematian dalam dos yang besar. Oleh kerana itu, saya tidak akan menggabungkan Sage dengan Thyme (yang mempunyai kepekatan yang lebih tinggi thujone) dalam apa-apa campuran. Jadi, jika anda mendengar daripada langkah perundangan untuk mengharamkan "Salvia" di mana anda tinggal, memastikan mereka telah mendapat nama Species dalam rang undang-undang. Jika tidak makan malam Kesyukuran anda boleh tanah anda dalam penjara!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar